Nog 7 grossiers worden AllParts
Ook de GroupAuto grossiers Jece (Raamsdonkveer), Bachaus (Brunssum), Van der Ploeg (Franeker), Cruuswaert (Spijkenisse), D’Uston en Allard (Den Haag), Teunis (Rijssen) en Autoplex (Zevenaar) treden toe tot het nieuwe grossiersnetwerk AllParts. Zij zullen ook de gezamenlijke AllParts corporate identity gaan voeren op hun panden, bedrijfsauto’s en online. Volgens directeur Freek Blekxtoon van AllParts een logische keuze, omdat de grossiers van GroupAuto Nederland in gezamenlijkheid dit nieuwe samenwerkingsverband zelf hebben vormgegeven. Er zijn nu al 35 AllParts grossiers met meer dan 40 vestigingen. Volgens Blekxtoon is er veel interesse vanuit andere grossiersbedrijven in dit eigen, coöperatieve businessmodel.
Van, voor en door grossiers
Blekxtoon: ”na een langdurig strategisch project hebben onze grossiers gezamenlijk zeer bewust gekozen voor een harder, coöperatief businessmodel. ‘AllParts’ is de naam geworden van dit enige geheel onafhankelijke coöperatieve samenwerkingsverband. De inhoud is vooral door de leden zelf mede vormgegeven en dat is denk ik de basis van ons succes. We zijn namelijk het enige grossiersnetwerk dat niet wordt geregisseerd door een leverancier die met een geheel eigen netwerk tevens je concurrent is. Wij kiezen bij AllParts zelf voor een eigen inhoud, eigen oplossingen en eigen ledenvergaderingen waar geen leveranciers/concurrenten de agenda bepalen. Dat houdt ons onafhankelijk. Het is onze eigen naam op onze eigen vlag, en de grossiers bepalen voor welke lading die eigen vlag staat.”
Eigen coöperatief model of franchise van een ander?
Blekxtoon vervolgt: “het lijkt momenteel kiezen of delen voor grossiers: óf het eigen coöperatieve model óf andermans franchise. De AllParts grossiers kiezen nadrukkelijk voor regie over het assortiment, IT-oplossingen, eigen identiteit en eigen technische en garageconcepten. Niet geregisseerd door een concurrent dus. Want big dogs eat first hebben we inmiddels wel geleerd. Van grossiers buiten ons eigen netwerk horen we wel dat ze het verstandig vinden om nergens een overeenkomst aan te gaan. Ze vergeten echter dat je dan weliswaar geen plichten hebt, maar ook geen rechten. De huidige markt, met twee grote partijen vereist onzes inziens een keuze. In je eentje ga je het niet meer redden. Wij verwachten een terugtrekkende beweging van Doyen in Nederland. Het aanbod wat in dat geval resteert is dan: een Precisium contract tekenen bij Alliance, een Full Fource Partner contract bij LKQ, of lid worden van onze zelfstandige grossiersgroep AllParts en mede-bepalen. In de eerste twee gevallen wordt de formule geheel ingevuld door de leverancier en zit je individueel vast aan een persoonlijke overeenkomst, je wordt feitelijk wederverkoper. Bij AllParts hebben we een eigen gezamenlijk model waarin de grossiers zelf aan de macht zijn. Via werkgroepen, het eigen bestuur, bestaande uit leden, en de Algemene Leden Vergadering die een onafhankelijke agenda heeft. Wij zijn echt een club en dat is toch echt anders dan een franchise.”
Loyaliteit en activiteit
Loyaliteit en activiteit lonen, dat is de gezamenlijke gedachte bij AllParts. Gezamenlijk inkoopdeals maken en samen de marketing inrichten met eigen boodschappen. En dus geheel Frank en vrij, niet geregisseerd door de inkoop- en marketingafdelingen vanuit de hoofdvestiging van je concurrent. Dat is dus precies wat onze leden willen: samen zelf aan het roer blijven. Het heeft ook consequenties: we zijn in het proces dit jaar twee leden verloren, wat overigens was ingecalculeerd in het traject: JTC Roosendaal is zelf opgestapt en GEA Emmen waarmee wij onlangs zelf de samenwerking hebben verbroken.
Lokaal ondernemerschap versus corporate organisaties
“Onze leden zien grote kansen in de markt voor vrije grossiers die samenwerken. Daar waar de twee grote ketens vestigingen samenvoegen en callcenters oprichten, blijven wij dichter bij de universele garagist staan en kunnen wij de kunst van het ‘lokale ondernemerschap’ nog zelf uitoefenen. Persoonlijk, klantgericht, met net dat ene stapje extra. Familiebedrijven voor familiebedrijven. Wij zijn liever met onze klant bezig, dan met onze beurswaarde.”
Een beetje zoals de Coop tussen Albert Heijn en Jumbo
“Wij zien AllParts vergelijkbaar met de positie die Coop heeft ingenomen als zelfstandig netwerk tussen de veel grotere corporate netwerken van Albert Heijn en Jumbo. En wat binnen de Automotive markt de leden van Profile Tyre met succes hebben gedaan in hun concurrentie met de corporate Kwikfit en EuroMaster ketens: gezamenlijk een eigen formule bouwen. We verwachten binnenkort nog meer nieuwe AllParts leden te melden, ook van buiten ons netwerk.”